Fakulta dostane jednotnou tvář

Logo FF UK Naše fakulta poprvé sjednocuje svůj grafický styl. Logo, písmo, vizitky i hlavičkový papír, které vychází z výsledků veřejné soutěže, chce vedení fakulty začít používat již na začátku zimního semestru.

Dosud FF UK používala jen univerzitní pečeť, vlastní znak ani logotyp však neměla. Značka je přitom něco, co si většina firem velice pěstuje. „Pro mě je to jedna z věcí, která může do budoucna výrazně změnit tvář fakulty a při nahlédnutí na fungování zahraničních univerzit a fakult jsem se přesvědčil, že je to věc důležitá a nesamozřejmá,“ naráží děkan na skutečnost, že zdaleka ne všechny vysoké školy grafickou koncepci mají.

Soutěže, kterou Michal Stehlík vyhlásil v srpnu minulého roku, se zúčastnilo 65 návrhů, ale do užšího výběru se dostala jen malá část. Návrh měl totiž vycházet z náročných motivů insignie fakulty, kterému vévodí sova a slunce coby symbol světla poznání a pravdy. Nakonec komise vybrala návrh Jana Šabacha, jehož však požádala o dopracování.

Po svém nasazení bude logotyp využit jak v korespondenci (dopisní papír, obálky apod.), tak na propagačních a prezentačních materiálech, včetně vizitek, webových stránek, publikací nebo informačního systému FF UK. To vše se začátkem zimního semestru 2007/2008. Ale není zvláštní, že má vizuální integritu vytvářet fakulta a ne přímo univerzita? „Já osobně si myslím, že UK je složena z příliš různorodých součástí, které jsou však samy o sobě významné,“ odpověděl Stehlík.

„Znak FF UK bude základem jednotného vizuálního stylu FF UK, který zpřehlední komunikaci uvnitř i vně fakulty.“ Tak zněla motivační věta v podkladech pro veřejnou soutěž.

Celkově bylo vytvořeno 65 návrhů, z nichž komise ocenila pět nejlepších kousků. Nicméně nebylo uděleno místo první, tři návrhy se společně umístily na druhém místě (každý honorovaný dvaceti tisícy). K dopracování proto děkan fakulty Michal Stehlík oslovil jednoho z finalistů.

Preferovaný návrh Jana Šabacha, absolventa katedry kulturologie, vychází z požadovaných motivů. Barevně je návrh kombinován zlatě a tmavě modře. Tyto barvy dle autora vyjadřují prestiž, historii, tradici a jistotu. „Návrh je zpracován s viditelnou profesionalitou,“ říká Eliška Vyhnánková, oslovená marketingová specialistka. „Na webových stránkách a tmavém pozadí vypadá dobře, přesto ho považuji za těžko použitelné. Bez upozornění bych v logu nenašla motiv sovy, navíc je návrh dle mého názoru i přes svou nespornou originalitu v tomto provedení nepoužitelný. Logo by se mělo zapsat do podvědomí veřejnosti nejen svou originalitou, ale i výrazným provedením. Obávám se, že tento návrh se bude v ostatní grafice svým provedením spíše ztrácet,“ upozorňuje Vyhnánková.

A jaký logotyp by ze tří finalistů vybrala? „Z posledních tří návrhů bych jednoznačně vybrala logo Ondřeje Zámiše. Je jednoduché, lehce zapamatovatelné, použitelné prakticky kdekoliv. V autorově návrhu vidím několik bodů, ke kterým bych měla při tvorbě grafického manuálu připomínky, přesto je pro mě jasným vítězem.“

Otázkou je, zda-li by se tohle logo hodilo zrovna k naší škole. Filozofická fakulta je nejstarší a co do počtu studentů a studovaných oborů největší součástí Univerzity Karlovy. Znak by měl zohledňovat starobylost a tradici fakulty, zároveň působit aktuálně, moderně. Znak FF UK by měl zároveň zohledňovat používaný znak Univerzity Karlovy, který je registrovanou ochrannou známkou a se kterým bude logo fakulty vyobrazováno často ve spojení.

Proto zjevně návrh Ondřeje Zámiše společně s většinou dalších narazil na ideové zadání soutěže. Podle děkana Stehlíka neměla komise, složená ze zástupců FF UK, rektorátu a dalších nezávislých posuzovatelů, při hledání loga konkrétní představu, nicméně chtěli zachovat některý z tradičních symbolů fakultních insignií.

Univerzitní logotyp se nechystá

Filozofická fakulta není jediná součást univerzity, která řeší svou grafickou prezentaci. Nové logo (avšak bez logotypu) zavádí i Fakulta humanitních studií, kde soutěž byla vyhlášena již před pěti lety (viz. aktuální číslo studentského časopisu Humr). Zavedený grafický manuál používá již několik let Přírodovědecká fakulta, FSV o něm uvažuje v souvislosti s insigniemi, které této mladé fakultě stále chybí.

Masarykova univerzita od dob rektora Zlatušky má dokonce celouniverzitní grafický styl. Podobně tak i Vysoká škola chemicko-technologická. Nový král Majálesu z Univerzity Karlovy by si přál, aby sjednocená byla i naše univerzita: „Je otázkou prestiže ústavu, aby se byl schopen prezentovat tváří, která má sice mnoho výrazů, ale mluví stejnou řečí.“

Vedení UK se však k ničemu takovému nemá. „Jak odpověděl pan rektor na setkání s naší akademickou obcí 7. listopadu 2006, univerzita nepředpokládá nějakou výraznější vizuální integritu nad rámec stávající,“ říká děkan Stehlík.

Terezie Holešínská (INSK)
[email protected]
s přispěním Martina Bendy


Hodnocení

1 bod2 body3 body4 body5 bodů (4 hlasujících, průměrné hodnocení: 3.5 z 5)
nahrávání... ... nahrávání... ...

Komentáře