Nepříliš dekadentní dekadence v podání IAMX
5. listopadu se krátce před devátou blížíme k MeetFactory a už z dálky nás vítá velmi dlouhá fronta lidí, kteří s napětím očekávají koncert Chrise Cornera a jeho projektu IAMX. A že jsou to lidé vskutku rozliční – před námi stojí dvě mladé dívky z Estonska, klonící se ke stylu emo, za námi podupává slečna jak vystřihnutá z módního časopisu, z různých stran se ozývá angličtina i němčina, a dokonce kolem nás protančí zhruba šedesátiletý pán v dlouhém smokingu. Ačkoliv se dveře do kulturní továrny měly otvírat již v osm hodin, kvůli nečekané kolizi na německé dálnici, kde se kapele porouchalo auto, se všechno, včetně zvukové zkoušky, protahuje a dovnitř se dostáváme až po půl desáté.
Organizace tedy lehce selhává už u vstupu, ale ani recyklované pásky z předminulého roku Planet Festivalu, které nám trhač lístků obmotává kolem ruky, nás (zatím) neodradí. Vevnitř už je pořádně plno, a ačkoliv koncert není vyprodaný a na místě si stále můžete koupit lístky, zadýcháno už je pořádně. Vzhledem k tomu, že zde IAMX ukončuje celé své turné, pozval si sem několik hostů, kteří ozvláštní již tak originální akci. Mezi nimi například dj z Kraftwerk, ten se ale ukáže až na afterparty. Za zvuků prvního předskokana, dua Noblesse Oblige, si na baru kupujeme pivo přímo od mistra Davida Černého a můžeme si alespoň v klidu prohlédnout extravagantní oblečky všech zúčastněných – nechybí krajky, peří ani kůže a latex. Pak se pomalu rovnáme do davu a napjatě očekáváme, jaké bude mít tentokrát Chris se svojí bandou zpoždění.
Alobal, zlato, třpytky a masky
Když se v půl 11 rozezní tóny první písně Into Asylum (po které je pojmenované celé turné) z nové desky Volatile Times a dav se začne vlnit a zpívat spolu s kapelou, veškeré obavy se rozplynou. Během necelých dvou hodin koncertu stihl IAMX odehrát všechny hity z minulých alb i z toho současného, již zmíněného Volatile Times. Po úvodní Into Asylum přichází song Music People. Hned poté je v set listu zařazena asi nejznámější píseň, Nightlife z druhého alba této kapely The Alternative a dav se zdá být plně uspokojen. I my bychom byli, kdybychom na koncertě IAMX byli poprvé. Ve srovnání s minulými koncerty se zdá být vůdce smečky Chris Corner lehce statický a oproti klávesistce a vokalistce v jednom, Janine Gezang (ta od minulého koncertu shodila dlouhou kšticí hnědých vlasů, ostříhala se na krátko a odbarvila na blond, takže byla z počátku k nepoznání), která je obalená v zlatavém alobalu a neustále se zalomuje v pase a vykřikuje Hype! Hype!, Chris vypadá, jakoby ho fanoušci ještě dostatečně nerozpálili.
Kromě zlatavé a blyštivé Janine a maskovaného Chrise, který má červeno bíle pomalovaný obličej a pásku přes oči, se na podiu představil i nový kytarista. Bubeníka tak trochu nahradili sami zbývající členové – každý z nich má před sebou část bicí soupravy. Samotnou avantgardní electro-show kazí příliš křiklavé videoprojekce, které narušují potemnělou až démonickou atmosféru, běžnou na koncertech IAMX. Takovým způsobem vše probíhá až zhruba do poloviny koncertu, většinu pecek už máme za sebou a kapela před přídavkem odchází. Ale pak to přijde! Během přídavku jakoby se všechny dekadentní zákony obrátily a IAMX tu stojí v plné síle a konečně se zdá být naprosto pohlcen. Ačkoliv bychom na závěr čekali hit z nového alba jako například Bernardette nebo klasickou After Every Party I Die, dostává se k nám asi deseti minutový set, který sice hudebně nenadchne, ale konečně cítíme, že to už začalo bavit i samotného alfa samce. Pozdě, ale přece.
Chris Corner, jindy přezdívaný král dekadence, se nerozpálil tak jako na předchozích pražských koncertech a jinak výbušný a dominantní zpěvák se projevil trochu sterilně. Zážitek alespoň řádně vylepšuje set Wolfganga Flüra z Kraftwerk při afterparty, který se společně se stovkou zbývajících fanoušků pomalu noří do převládající extáze. Tu IAMX bohužel nedokázal řádně navodit. Co naplat. Přestože nejsme nadšeni, už se zase těšíme, až sem Chris Corner alias IAMX přijede příště a ukáže, že je stále korunovaným králem dekadence.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.